Surfa i Örnsköldsvik!

av kujan79

Det finns en strand utanför Örnsköldsvik som man kan surfa på och det finns till och med ett märke av brädor som har namngett en surfbräda efter denna strand. Salusand är den strand jag talar om. Det kan ibland bli bra vågor här även fast det är sällsynt. Speciellt eftersom det ligger i Östersjön så kan inte vågorna få bygga på sig riktigt bra. Det är dessutom nästan bara på vintern det blir bra vågor. Jag känner mig aldrig så sugen på att surfa på vintern eftersom det är förödande kallt. Man måste gå genom snön för att ta sig ut till vågorna och det blir kallt bara det. Sen när man väl hoppar i vattnet så blir ansiktet iskallt. Man måste trots allt dyka genom vågorna för att komma genom om de är nog höga. Detta gör så att ansiktet får väldigt mycket av det där kalla vattnet på sig och man tappar känseln väldigt snabbt. Man kan verkligen inte vara ute några längre stunder utan att frysa totalt. Det är synd eftersom jag älskar att surfa. Det känns ibland lite som att man skulle ha bott i Australien eller liknande länder. Där finns det bra surf hela tiden och det är alltid varmt. Det kan bli lite torrt men det är ingen fara för mig.

